Jessica Bouw: “Expeditie Leiderschap hielp me om sterker te staan voor mijn visie”

Jessica Bouw

Stel je voor dat je een heel nieuw kindcentrum mag opzetten in een nieuwe woonwijk. Een nieuw gebouw, een nieuw team, een nieuwe visie. Hoe werk je dat uit? Hoe geef je vorm aan jouw visie zonder terug te vallen in gewoonten en routines? Met die vragen besloot Jessica Bouw deel te nemen aan Expeditie Leiderschap. In deze blog vertelt ze over hoe zij haar visie in de praktijk brengt op Kindcentrum De Spreng Barneveld en bij het bouwen van het nieuwe Kindcentrum De Weijde Blik en hoe Expeditie Leiderschap haar daarin sterkt.

Jessica begon haar carrière als leerkracht in het basisonderwijs. Ze vond het prachtig werk, maar merkte al snel dat haar cirkel van invloed redelijk klein bleef. Ze wilde zoveel mogelijk kinderen positief kunnen beïnvloeden en besloot een middenmanagementopleiding te doen. Ze werkte een tijdje als leerkracht en adjunct-directeur op een hele kleurrijke school.

Jessica: “Daar heb ik van alles meegemaakt. Er kwamen daar zoveel mensen en culturen samen, die ik in verbinding mocht brengen. Het daagde mij steeds uit om op een andere manier te kijken en denken. Ik vond het heel mooi werk, maar de afstand van huis naar werk werd me uiteindelijk teveel. Zodoende kwam ik vervolgens terecht bij Kindcentrum De Spreng in Barneveld, waar ik nu al 7 jaar werk als schoolleider.”

“We halen op zoveel mogelijk manieren drempels weg.”

Van 0 tot 13

Jessica: “Op ons kindcentrum zijn kinderen al welkom vanaf 0 jaar. We zien dat het een enorme meerwaarde heeft als je kinderen al zo vroeg mogelijk in beeld hebt. Je kunt dan al vroeg signalen van ontwikkeling en welzijn volgen. Neem bijvoorbeeld een baby van 10 maanden die nauwelijks oogcontact maakt en op geluiden reageert. Als je dit vroegtijdig signaleert, kan het blijken dat het kind slechthorend is. Je kunt dan direct al hulp inschakelen. Als je dit pas op latere leeftijd ontdekt, is de achterstand vaak groter en moeilijker om in te halen. De eerste levensjaren zijn namelijk cruciaal voor de hersenontwikkeling, hechting, taal en sociaal-emotionele groei.

Het vroeg in beeld hebben gaat bij ons dus niet over controleren, maar over kansen vergroten. We kijken vanuit zorg en liefde naar de ontwikkeling van het kind: wat heeft het nodig om verder te komen? We kijken vanuit een pedagogische bril. Ook wanneer ze de overstap maken van de opvang naar het onderwijs. Op allerlei manieren verbinden we de doelen van de opvang en onderwijs aan elkaar.”

Drempels weghalen

“We verbinden niet alleen de doelen, maar ook létterlijk de opvang en het onderwijs aan elkaar. Op zoveel mogelijk manieren halen we drempels weg. Zo is er een gezamenlijk leerplein in het midden van het gebouw. Ook de allerkleinsten doen hier al activiteiten, zodat ze al in aanraking komen met het onderwijs. We zijn ervan overtuigd dat je werkgeheugen vrij moet zijn om tot ontwikkeling te komen. Dus als je niet meer bezig hoeft te zijn met ‘Wie is mijn leerkracht? Waar is de wc? Hoe werkt het hier allemaal?’, maar je al vroeg op spelenderwijs hier kennis mee kunt maken, staat dat niet meer in de weg van ontwikkeling.”

“Het welbevinden van de kinderen is voor mij meer dan elke euro waard.”

Dikkie Dik-groep

“Daarnaast hebben we nu zo’n 1,5 jaar onze peuter-kleutergroep: de Dikkie Dik-groep. In deze groep doen kinderen vanaf 3,5 jaar oud in de ochtenden mee met activiteiten in de kleuterklas. Zo kunnen ze alvast de omgeving en leerkracht leren kennen en voelt de overstap naar het onderwijs straks niet meer als een enorme overgang. Ze zijn al bezig met onderwijs zonder dat ze het doorhebben. De leerkracht en pedagoog kijken samen naar het kind en wat het nodig heeft en zetten zo samen de ontwikkellijn tot 7 jaar uit. Hoewel deze groep financieel nog een hele investering is, levert het enorm veel welbevinden op bij de kinderen én de ouders. En dat is voor mij meer dan elke euro waard.”

Wet- en regelgeving

“De huidige wet- en regelgeving maakt dit soort initiatieven wel ingewikkeld. Die maken van opvang en onderwijs twee verschillende werelden, terwijl ze hetzelfde doel hebben. Zo zijn de regels rondom rust en veiligheid voor de opvang veel strenger dan voor het onderwijs. In België hebben ze dit naar mijn idee veel mooier opgezet en noemen ze alles gewoon ‘onderwijs’. Ik denk dat hier nog veel te behalen valt voor ons land.

We hebben allerlei goedbedoelde systemen en materialen ontwikkeld om grip te krijgen op de ontwikkeling van kinderen. Maar inmiddels zit het ons meer in de weg dan dat het ons helpt. Ik zie veel mensen in het onderwijs worstelen met wat ze moeten doen en wat ze wíllen doen. Ik wil samen kijken naar wat er écht nodig is voor de kinderen.”

“Ieder kind verdient het om te stralen en te groeien vanuit een fijne omgeving.”

Een nieuw kindcentrum

Naast het leiden van Kindcentrum De Spreng, mag Jessica nu ook een heel nieuw kindcentrum ontwikkelen. “Alles eraan wordt nieuw. De wijk waarin het komt, het gebouw, het team, de visie. Alles ligt nog open; een prachtige kans en uitdaging! Ik wil er een kindcentrum van maken waar alle kinderen van 0-13 welkom zijn en zich mogen ontwikkelen op hun manier. Ieder kind verdient het om te stralen en te groeien vanuit een fijne omgeving. Maar omdat dit zó’n grote opdracht is, zocht ik daar nog wel wat meer houvast bij. Ik wilde weten: wat ís mijn visie eigenlijk? Waar sta ik voor? Hoe geef ik dat vorm? En welke mensen zoek ik daarbij?

Via LinkedIn kwam ik in contact met Operation Education en na het bijwonen van een Expeditie Leiderschap-Proeverij wist ik dat dit precies was wat ik nodig had.”

Sterker staan

Jessica: “Expeditie Leiderschap is voor iedereen vooral een persoonlijke zoektocht. Bij mij stond de vraag centraal: ‘Hoe kan ik achter mijn bedoeling blijven staan en het echt gaan dóén?’. De ideeën had ik namelijk al, maar iets hield me tegen om ze echt uit te voeren. Door Expeditie Leiderschap weet ik nu waar ik het voor doe en blijf ik daarvoor gaan. Eerder geloofde ik er wel erg in, maar kon ik het moeilijk uitleggen. Nu durf ik sterker te staan voor de mooie dingen die we hier doen en ik nodig anderen graag uit om te komen kijken. Ik heb geleerd om te stoppen met overhalen en het gewoon te laten zien en ervaren. Doen wat ik doe groter maken en naar buiten brengen.”

“Ik vind het belangrijk dat ieder kind zich van meerwaarde voelt.”

Multifunctionele ruimtes

“Ik ben door Expeditie Leiderschap erg gesterkt in mijn visie. Ik ben gaan inzien dat wat ik altijd al voelde, klopt. Die visie neem ik ook mee in het ontwerpen van het nieuwe gebouw. En dat is nog best een uitdaging! De planning voor de bouw en het inrichten van het onderwijs loopt namelijk nogal uiteen. De bouw wil al starten, terwijl we nog niet weten hoe we alles willen indelen en gebruiken. Daarom heb ik nu vooral gefocust op dat alle ruimtes inzetbaar zijn voor diverse doeleinden. Verder is het hart van het kindcentrum met een groot keukeneiland verbonden aan een andere ruimte. De keuken wordt ommuurd door glazen wanden die je open kunt klappen, waardoor de twee ruimtes aan elkaar worden verbonden.”

Het mooiste vak ter wereld

Als afsluiter voegt Jessica nog toe: “We doen het samen. Met de collega’s, ouders en de omgeving. Ik gun ieder kind een mooi ontwikkelpad waar het later met een fijn gevoel op terug kan kijken. Ik vind het belangrijk dat ieder kind zich van meerwaarde voelt. Want we hebben elkaar allemaal nodig. Ik gun het iedereen om zijn talenten te ontdekken en bij te dragen wat je bij te dragen hebt. En om kinderen te helpen dat te doen? Dat is toch het mooiste vak dat er is?

Meer over Expeditie Leiderschap

Wil je meer weten over Expeditie Leiderschap en ontdekken of het iets voor jou is? Lees meer over het programma, meld je aan voor een Proeverij of neem contact met ons op. We helpen je graag verder.

Lees ook deze blogs