Sneakpreview

Onderweg naar Rosmalen, waar we hadden afgesproken voor een preview van de documentaire over het doel van onderwijs, deelden Claire en ik herinneringen over de afgelopen periode waarin een groep jongeren, onder begeleiding van Xander Beks, zo hard heeft gewerkt aan deze film.

Filmploeg

Begin van de zomer 2014 maakten we kennis met Xander en een gepassioneerde groep jongeren die onze visie deelt, leeft, en vanuit die passie aan de slag is gegaan om een film te maken. Een film die zou bijdragen aan de bewustwording van mensen over de vele vragen rondom het onderwijs en de zoektocht naar het antwoord op de meest fundamentele vraag van allemaal: wat is het doel van onderwijs?

Vervolg

De preview was een vervolg op een eerder gepubliceerde trailer van de film die we introduceerden tijdens de feestelijke presentatie van het boek, dat parallel aan de film is samengesteld. Een boek dat ook in het teken staat van het doel van onderwijs en, net als de bedoeling van de film is, de diversiteit van de antwoorden van een al even diverse groep mensen aan het licht brengt.

Hoe het had moeten zijn

Niet geheel onbegrijpelijk, want een logische eerste stap van loslaten, gaf de film vooral weer wat de pijn van de geïnterviewden was. De vragen en antwoorden gingen over het ‘niet’ van onderwijs, over het gemis aan ruimte, over botsing met de regels. Over het doel van onderwijs, maar dan in termen van ‘hoe het had moeten zijn’.

Wat het zou kunnen zijn

We zijn bij elkaar gekomen aan het einde van de zomer en hebben met elkaar gesproken over de sfeer en uitstraling van de film, over de inspiratie die het zou moeten oproepen, over de dromen die het los moet maken. Niet over ‘wat het had moeten zijn’, maar over ‘wat het zou kunnen zijn’.

Diversiteit

De diversiteit moest blijven, mensen op straat, van allerlei afkomst, van allerlei leeftijden, met allerlei achtergronden. Reacties op de vragen over het doel van onderwijs moesten van verschillende kanten belicht worden, vanuit het onderwijs zelf en daarbuiten. Al doende ontwikkelde zich het idee, het verhaal, meer en meer en kwam een helder eindresultaat in beeld.

Preview

Na een lange stilte, zo nu en dan onderbroken door ontmoetingen op andere plekken in een andere setting, kregen we een uitnodiging voor een preview. Een sneakpreview. Want we hadden geen idee wat het resultaat nu zou zijn. Ja, de inhoud, daarover waren we het eens geworden. Maar de verhaallijn en de vormgeving zouden een complete verrassing zijn.

30 minuten geboeid

En een verrassing was het! Het is een documentaire geworden van 30 minuten. We hebben al die tijd ademloos gekeken en waren onder de indruk! Mensen van de straat die vanuit hun hart antwoord geven op het waarom van onderwijs, Jelmer Evers die zijn visie geeft als docent, Arnold Jonk, Jan Rotmans komen voorbij. Gert Biesta en Claire bieden context, vanuit wetenschappelijk oogpunt en vanuit het belang voor de samenleving, voor de mensheid.

Verhaallijnen

Remy, die uiteindelijk de editing heeft gedaan, had de interviews gebundeld binnen een aantal onderwerpen en had ze ondersteund met heldere visuals. Claire sprak over de context, over het proces van A naar B, over loslaten, het doel formuleren, om daarna een match te kunnen vinden tussen het doel en de vele oplossingen die er zijn, en die ruimte krijgen in een nieuw vormgegeven, gecreëerd onderwijssysteem. Omdat de koppeling tussen de verhaallijnen niet overal even scherp was, hebben we meteen koppen bij elkaar gestoken en alles op elkaar afgestemd. Remy zet nu de puntjes op de i.

4-stapsproces

En zo is de documentaire een kleurrijke en waardevolle illustratie geworden van het proces dat doorlopen moet worden om van A naar B te komen. Niet rechtstreeks, niet via de kortste weg, maar door loslaten, (her)definiëren van het doel en opbouwen van de nieuwe situatie. Afgewisseld met inspirerende en verrassende quotes van even zoveel mensen.

Wordt vervolgd met een lancering van de film dit najaar..

Met dank aan Tasty Green Lifestyle Experience